Thursday, January 04, 2007

حــنــظــلــة

حنظلة
معرفش ليه افتكترتها النهاردة الصبح وطبعاً قعدت أضحك
حنظلة دى عروسة صغيرة أمورة اوى كانت هدية من أخويا
زى ميدالية كده

كنت متعودة دايماً أعلقها فى شنطتى وانا رايحة الكلية
بس مكانتش زى اى عروسة بتتعلق
وأصحابى لما كانوا بيشوفونى جاية من بعيد وعايزين يتأكدوا إن أنا بيبصوا يشوفوا معايا حنظلة ولا لأ

ليها معايا مواقف وذكريات كتير أوى
لما اتجمعنا عشان نتصور كل الناس كانت مصممة إنها تتصور مع حنظلة
أحياناً كانت بتحضر محاضراتى وأنا لأ
لأن أحياناً كتير كنت بسيب الشنطة فى السيكشن وأزوغ
طبعاً حنظلة ده مش وليد الفراغ
هو جه كده من غير قصد
نائل ابن خالتى كان بيتكلم على واحد زميلى فى الكلية شبه حنظله اللى بنشوفه فى الأفلام التاريخية الدينية القديمة أوى دى
وفى نفس الوقت أنا كنت ماسكاها
ثبتت فى دماغى أنه بيقول عليها هى
وخلاص من ساعتها أى حد سألنى على اسمها أقول حنظلة
وكل ما أغير شنطة لازم أعلق حنظلة فيها
وللأسف اختفت فى ظروف غامضة
بس قررت أنى لازم أدور عليها والاقيها
عشان تعيد أمجادها من جدي
وبعد جهود مضنية
طلت عليا بنفس ابتسامة زمان
ورجعت معاها حاجات كتير اوى

22 comments:

Anonymous said...

wb 7anzala :D

sofinqoraso said...

kanet 3'eba tawila awy ya ramy
w msh 3yza a2olk 3la manzarha
3ayza dosh ma3'li w bel clore kman :D

كراكيب نـهـى مـحمود said...

حمد لله على سلامه حنظلة
انا كمان عندي مشمشة

Anonymous said...

wb 7anzala
i know how much u love it
bs now b2a leha e5wat sa7 wla eh
so7abha f elmadlia ya3ni :D

sofinqoraso said...

الله يسلمك يا قمرة
خدى بالك من مشمشة بقى
ودفيها فى البرد ده :D

sofinqoraso said...

khokhty
yea i used to love it alot
it's a part of my memories now
liha e5wat ktir awy
bs ana knt ba7ebha 3n e5watha

شجره الدر said...

بصى هو البلوج كله هايل قوى جدا وخصوصا الحفله العائليه اللى انتى كنتى عاملاها دى
اسلوبك عسول اوى
بس انا عندى مشكله انا مش عارفه انطق اسمك خالص
حبه عربى بقى
عيشوا عيشه اهاليكوا والنبى
حلوه حنظله خلى بالك منها بقى ومش تضيعيها تانى خالص
انا عندى بوسى وسونى
حبايبى
كل سنه وانتى طيبه

sofinqoraso said...

منورانى يا قمرة
وميرسى اوى على كلامك الرقيق
لأ خلاص حنظلة فى عينيا
اكتشفت انها حاجة كبيرة بالنسبة ليا
وموضوع الأسم هو غريب انا عارفة
صوفىنكراسو
وملوش معنى كمان
بس انا بحب الحاجات الغريبة
ممكن تريحى نفسك ويبقى صوفى بس

انحلت سيور العربه وسقط المهر من الاعياء said...

تصدقى انبسطت
يارب ديما سعيده
تحيا تى
عودة الابن الضا ل
حنظله

Unknown said...

hehehe all my life what I named was my car her name is Zouba when she is good or Miss Zeinab when she is bad any way glade you found your Hanzala and you 2 take care of each other.

dandana said...

ياختى كميلة عليها...
والله حرام تظلموها باسم حنظلة...
يالا معلش ....
حمد الله ع السلامة يا ست خنظلة باشا

sofinqoraso said...

الجحيم هو الحقيقه
ربنا يبسطك دايماً كده
وبعدين دى عوردة الأبنة الضالة بقى :D

Hechkok
انا برضه نادراً لما بسمى حاجة عندى
بس لما بعملها بيطلع منه شوية أسماء مش طبيعية

dandana
والله مكانش قصدى خالص
بس بجد اللى سماها حد انا بعتز بيه اوى
وبصراحة اسمها عمل ضجة فى عالم اسماء العرائس :d

Tamer Nabil Moussa said...

جميل الترابط دة بينك وبين العروسة النونة


ربنا يسعدك

تحياتى

sofinqoraso said...

merci awy
as3dni morork

lockash أحمد تمام said...

يااه.. حنظله فكرتني بأحلي لمة انا و اصحابي من 3 سنين.. ربنايخليهالك و يطول في عمرها.. و خليها تستحمي..

bagabigo said...

يا ريت كل ذكرياتنا الجميلة تكون زى حنظلة تتوه و نلقيها

sofinqoraso said...

lockash
كل ما بشوفها انا كمان بأفتكر احلى ايام فى حياتى

bagabigo
يا ريت يا هجورة
بس للأسف
حنظلة دى حالة فريدة

Oma said...

ya 3asla..de amora awii

ana 3andi sha3btoz :D

esmo keda la2eno dyman met3al2 fe kol shonti w metsha3bat feya

w fe elsheta balbeso ice cap :D

5ali balek menha de 2amra ;)

sofinqoraso said...

ويلكم باك يا قمرة
ايه الغيبة الطويلة دى
لأ بصراحة شعبتوظ ده غلب حنظلة بكتييير
:D
انتى كمان خدى بالك منه

nour said...

الارتباط العاطفى بالحاجات دى بيكون جميل اوى
اللى بتكتبلك دى عندها حوالى 115 عروسة ولد و بنت و عملالهم عائلات كمان
و زمان ايام الفضا كنت بعملهم فساتين و بدل و حفلات و افراح وقصص حب تحصل بينهم كمان دلوقت خلاص مش بعمل كده علشان الواحد كبر و قلبه صدى
بس لسه برضه باخد شذى..العروسه الصغيرة معايا فى الشنطه للامتحانات زى ما كنت بعمل و انا لسه فى ثانوى
بس حنظله امورة خالص

Mony The Angel said...

7amdel 3ala salametha..
momken tesalmeely 3aleeha (A)

sofinqoraso said...

nour
يا بختك بيهم
بيدوا للواحد احساس انه انسان بجد
مش عارفة ايه السر فيهم

Mony The Angel
الله يسلمك يا جميلة
هى قاعدة جنبى دلوقتى
بتقرا الردود على موضوعها :D